Într-o lume în care totul evoluează cu o viteză amețitoare, nu poți să nu te întrebi cum vor fi parfumurile în viitor, inclusiv cele ambientale – aromele de cameră.
Multe s-au schimbat în industria cosmetică a ultimilor 20 de ani, odată cu descoperirea de noi ingrediente și tehnologii revoluționare. Nici parfumurile nu au făcut excepție de la acest proces, dar epoca metamorfozei acestora e abia la început, susțin specialiștii. De la ingrediente, design, tehnologie și până la concept, „poțiunile” parfumate ale viitorului promit să ne uimească.
Chiar dacă parfumurile artizanale (de nișă), create prin procedee tradiționale, au căpătat o amploare tot mai mare în ultima perioadă, viitorul parfumeriei pare să se bazeze tot mai mult pe tehnologie. Cum ar fi inteligența artificială, care ar putea înlocui ani buni de cercetări și statistici. Un astfel de exemplu este algoritmul Phylira, creat de compania IBM, care a analizat aproape două milioane de formule de parfum și milioane de ingrediente, în funcție de caracteristicile acestora, toate acestea fiind apoi corelate cu preferințele olfactive a mii de consumatori, diferite date demografice, dar și cifre de vânzări. Prin procesarea tuturor acestor date, algoritmul a fost capabil să creeze formule noi de parfum pentru ținte specifice. Însă rezultatul final poate să nu fie tocmai demn de comercializat, spun experții, ceea ce subliniază rolul parfumierului în crearea „buchetului” ideal. Și asta nu e tot. De fapt, e doar o mică parte din ceea ce poate face tehnologia în materie de parfumuri.
Parfum digital?
Ce legătură poate exista între smartphone – noul cel mai bun prieten al omului – și parfum? Adică, în afară de faptul că îți poți achiziționa parfumul cu un singur click sau primi sfaturi personalizate prin intermediul unei aplicații. Păi, ce-ai zice de o mini-boxă (Cyrano Scent Machine), care difuzează nu doar muzică, ci și aromele pe care le selectezi tu printr-o aplicație mobilă (grație capsulelor integrate în dispozitiv). Pe lângă funcția evidentă de relaxare și stare de bine pe care aceste arome o îndeplinesc, poți privi acest concept și ca pe un parfum digital, dacă te gândești la faptul că purtând gadgetul pretutindeni, și cei din jur percep note ca și tine, exact ca atunci când ai aplicat un parfum pe piele.
Ar putea așadar gestul atât de senzual al aplicării parfumului să dispară în timp? Dacă e să ne luăm după noile tendințe în industrie, ai zice că da (producătorii de instalații sanitare de lux lucrează în prezent la o cabină de duș inteligentă care pulverizează parfumul pe tine după spălare). Sau poate că nu. Produsele versatile care au cucerit piața în ultimii ani sunt dovada vie că domeniul cosmeticii reprezintă o sursă inepuizabilă de surprize. Nivelul următor: parfumurile care înglobează puterile unui produs de skincare. În spatele acestui concept stă tot știința, care mizează pe keratinocite (acele celule ale epidermei care fac pielea să reacționeze la lumină), capabile să detecteze și mirosul. Iar aceasta este numai una dintre sutele de direcții de cercetare în domeniu.
Cel mai eficient „reminder”
Nici fotografiile digitale, nici clipurile 4K și nici măcar revederea unui loc nu pot evoca o amintire așa cum o poate face un parfum. Știința o confirmă și se bazează pe această conexiune pentru a descoperi modul în care parfumurile viitorului ar putea fi mai aproape de emoțiile noastre. În urmă cu câțiva ani, oamenii de știință din cadrul Universității din Nantes, Franța, au creat Neurokiff, o cască EEG menită să măsoare reacțiile emoționale ale utilizatorului la anumiți stimuli olfactivi sau gustativi, un instrument util deopotrivă caselor de parfumuri (care folosesc deja acest gadget, se pare, pentru a-și putea cunoaște și fideliza clienții) și producătorilor de vinuri, dar și în domeniul gastronomiei. Orice ne-ar rezerva viitorul, însă, un lucru e clar: n-am putea trăi fără parfumuri. Și fie că ne alegem unul dintre milioanele de creații deja existente sau ni-l creăm după pofta inimii, parfumul nu mai e de mult un moft, ci o necesitate, un mod de a-ți alimenta simțurile, exact ca apa, aerul sau hrana.
Tehnologie Vs. Mediu
Evoluția tehnologică ne uimește zilnic, dar la fel de răsunătoare sunt și vocile care amintesc constant de impactul industriei asupra mediului. Însă producătorii de cosmetice par să fie tot mai conștienți de acest fapt, căutând să reducă masiv amprenta de carbon prin identificarea de biotehnologii, ingrediente și recipiente care să prevină poluarea și risipa. Și în sectorul parfumurilor, producătorii urmează același trend – cea mai nouă dintre direcții vizează introducerea de compuși inodori în formulele parfumurilor, folosind molecule create prin fermentație cu ajutorul unor micro-organisme și enzime, pentru ca acestea să fie complet biodegradabile.
Foto: Pixabay